Miarą pojęciowego zamieszania będzie powstały spór, czy prawidłową odpowiedzią jest 0,6, czy 2?
Liczba moli składnika (w zapisie: mol) jest jednostką ekstensywną, zależną od wielkości próbki roztworu, natomiast stężenie molowe składnika (w zapisie: M lub mol/l) jest jednostką intensywną, niezależną od wielkości próbki roztworu. Takie abstrakcyjne rozróżnienie i tak zazwyczaj nie dociera do słuchaczy. Rozsądniejsze jest więc posłużenie się "kuchennym" przykładem ze słoną zupą...
Wynik ten powinien być oczywisty jeszcze przed wykonaniem obliczeń, jeśli pamięta się o analogii ze słoną zupą. Roztwór 2-molowy ma bowiem stężenie 2M i to przecież niezależnie od ilości tego roztworu!
Ile ml (v1) roztworu o stężeniu 2 mole/l, oraz ile ml (v2) roztworu o stężeniu 5 moli/l należy zmieszać, aby uzyskać 400 ml roztworu o stężeniu 3 mole/l?
Wielu nauczycieli preferuje użycie graficznego schematu:
2 |   | 5 - 3 = 2 |
3 | ||
5 | 3 - 2 = 1 |
Stąd wynika proporcja zmieszania roztworów: dwie objętości roztworu 2-molowego i jedna objętość roztworu 5-molowego (a skąd wiadomo, że w podanej proporcji należy zmieszać objętości, a nie masy składowych roztworów. A gdyby w zadaniu podane były stężenia objętościowo-masowe?).
Drugie równanie jest bilansem liczby moli składnika. Z niewiadomych powodów wielu dydaktyków uważa za niewłaściwe korzystanie z proporcji oraz tzw. reguły trzech:
jeśli w | 1000 | ml pierwszego roztworu zawarte są | 2 mole składnika |
to w | v1 | ml | ? moli |
? = v1*2 /1000 moli składnika |
Zupełnie podobnie oblicza się liczby moli składnika zawartego w pozostałych roztworach, a następnie układa się równanie bilansowe składnika zawartego w roztworach:
Taki sposób rozwiązania preferuje racjonalne myślenie oraz ugruntowuje rozumienie pojęć: "liczba moli składnika" oraz "stężenie molowe roztworu". Byłoby pożyteczne wznowienie dyskusji na temat metod rachunkowych w nauczaniu chemii.
Tomasz Pluciński - tomek@chemik.chem.univ.gda.pl
Praca wpłynęła do Chemfana: 18-06-1999